Nog om människobyn

Nog om människobyn. Den var inte så spännande. Den går ut på att folk säger:
"Vad ska du göra i sommar?" varpå jag svarar:
"Inget speciellt."
"Men ska du inte göra något alls?"
"Inte vet jag. Ta det lugnt bara. Jag har ju hästen."
"Men det är ju en festival nära dig. Den kan du ju åka på."
"Nja."
"Men det kan ju vara roligt."

Och så ser jag lite tyst ut och tänker för mig själv:
"Jag lägger minst tolv timmar varje vecka på min passion. Jag har ett arabiskt fullblod som fångat själen på mig. Jag gör allt för honom och det enda han ger tillbaka är sitt väsen. Ändå är det tillräckligt. Jag kan inte sluta drömma, hoppas och kämpa för de stunder jag rider honom. Vi gör så lite tillsammans men ändå betyder det så mycket. Det han ger mig, kan jag aldrig få ut av att mingla på en festival. Det han ger mig kan jag inte få ut av att ta en spontan roadtrip vart-som-helst. Det är ett privilegium att kommunicera med ett 400 kilos djur som inte kan ett ord svenska, det väcks ett särskilt jubel när jag känner att vi har ett samförstånd. Det är en underlig och välbehaglig känsla. Långt bortom arbete, prestation, och långt bortom småprat."


Men i stället säger jag:
"Nja. Den där festivalen kan jag låta bero..." och så ser dom nästan ut som att dom tycker synd om mig. De där människorna.

Nä, nog om människobyn. Så spännande är dom inte. De där människorna... 




.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback