Bara skritt är kul

Igår tränade han så hårt, så idag hade jag bestämt mig för att bara skritta. Gud vad svårt att bara skritta på honom. Jag försökte ta sikte och rida rakt fram och behövde balans som på en sån där balansboll för att få honom rak. Jag fick inte störa honom med något. Han reagerade på minsta lilla signal. Men satt jag helt i balans och var mjuk och fin och harmonisk som en buddistisk munk - ja då gick han rak som en pil. Började jag tänka på annat så började han också det. Jag fick verkligen öva på att sitta avspänt och inte oroa mig. Jag har aldrig suttit på en så känslig häst, som bara vill göra rätt. Sedan satte jag mig medvetet lite snett i sadeln och då började han gå sidvärtes i skänkelvikning, sitter man snett och samtidigt driver framåt så går han i dressyrrörelsen "öppna". Några steg åt gången bara. Det är ganska coolt. Om ett par månader kommer det att se fint ut.

Det blir fler pass i skritt, framöver... Det var nyttigt för oss.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback