Koppjärn till Trainers Mariel

Ursäkta den tråkiga titeln. Men jag hoppas någon googlar och hittar mitt inlägg så man inte googlar ihjäl sig, och därmed sparar timmar på ett google-träsk av förvirring och förtvivlan. Jag försökte hitta ett nytt koppjärn till Ares sadel, en Trainers Mariel gissningsvis tillverkad kring 2023. Anledningen är att jag tycker Ares blivit lite bredare och att det kan vara så att sadeln behöver breddas en storlek eller två. Då tar man ut en liten vinklad järnbit från sadelns framsida, och byter ut den mot en bredare järnbit. 

Intet ont anandes klev jag in i ett svart kaninhål mer förvirrande och skrämmande än Alice i underlandet. Jag sökte förtvivlat både på svenska sidor men använde även det engelska ordet "gullet plate" i förhoppning att få svar från någon annanstans i världen. 


Vissa sidor sade att jag kan använda mig av koppjärnen "Xchange system 1" som ska passa till sadeln. 

Andra sidor sade att jag skulle använda mig av koppjärnen "Xchange system 2" som ska passa till sadeln.

Vissa sidor visade en förteckning på Xchange system 1 som i själva verket föreställde Xchange system 2. Och det fanns även en pedagogisk bild på Xchange system 2 som föreställde Xchange system 1. Dessutom verkade inte Xchange system 2 finnas alls förresten, utan det heter tydligen "PDS" innan. Exempelvis "PDS Xchange system 2". PDS ska vara en sadelmodell som inte är Trainers Mariel men ska ändå passa för Trainers Mariel trots att det inte står någonstans alls. 

Innan ni får migrän och ryckningar i ögonen så kan jag lugna er med att det med största sannolikhet är PDS Xchange system 2 för det stämmer med färgen och storleken på det koppjärn som redan fanns inne i sadeln när vi åkte till stallet och öppnade upp den. Ett blått MW koppjärn. 




Så jag beställde både ett Wide koppjärn (silverfärgat) och ett Extra Wide koppjärn (Guld) som jag kan fästa inuti sadeln så den blir bredare. I PDS Xchange system 2. 

Den som lever får se om det blev rätt... 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den där silverbjälken

Planering med att måla hästtransport

Påskjutet