Ett superpass!


Jag har lyckats åka till stallet på lunchrasterna för att rida Ares två gånger denna vecka nu. Jag kände mig helt trygg med att sitta upp på honom ensam. Det är lugnare på ridbanan och lättare att lägga upp en plan om jag lyckats åka dit på dagarna. Dagens plan var att trava lite mer och att göra en slags fyrkant i vänster varv för att hjälpa Ares att rakställa sig mellan konerna och ställa sig inåt i hörnen. Rider jag på en full volt i vänster varv så blir det ett evigt tjatande med inner skänkel och det tycker ingen är roligt. Dessutom har han lätt att tippa inåt i vänster varv så volten blir mindre och mindre. Vanliga unghästgrejer alltså som är helt normala när en unghäst börjar ridas. 

Men om man travar i en fyrkant och rundar koner så blir det lättare för honom att förstå att han ska ställa sig vänster, och jag hinner märka när han tippar inåt och korrigera det, och det går bara bättre och bättre! Till slut blir fyrkanten rundare och rundare och då har vi nästan en volt.  

Det känns inte längre som jag spänt sitter in en oskolad unghäst utan kan börja komma till mer trygg och framför allt teknisk ridning. Det som är roligast, alltså! 

Jag är så otroligt nöjd, peppad, och längtar hela tiden efter nästa pass! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet