Fortsatt utrensning

Jag som tänkte vila idag, eftersom jag känner att jag fortfarande blir yr vid ansträngning, tuffade på bra länge med att fixa saker. Här är lite av listan på saker jag gjorde:
  • Sydde igen trasiga hästtäcken för hand
  • Flyttat ett hönät som hästarna glatt stod på (nej, hönät ska inte ligga på marken och hästar ska inte glatt stå på dem. Det kan sluta med en oändlig variation av olyckor, the sky is the limit) och plockat bort en boot som Alladin hade på sig i hagen, som snurrat runt. 
  • Rensade ur hästskåpets överdel och skänkte bort det som andra ville ha och som jag inte använde 
  • Fyllde en sopsäck med prylar jag inte använt på 18 månader, för att slänga, typ gamla grimmor. 
  • Tog en halv sopsäck med saker som kan vara i förrådet hemma, eftersom de används för sällan
  • Sköljde igenom gammalt schabrak och sadelunderlägg
  • Tog Galishimo på en timmes promenad, med Cecilia och Quattro. 
  • Försökte skryta om Galishimos fantastiska löslongering för en ny tjej på Brönet men Galishimo gick genast fram och bet henne i handen. Jag förstår inte varför han gjorde så. Min trovärdighet om min lydiga häst blev väldigt låg. Det var bara att be om ursäkt, försöka prata om annat, och diskret dra sig undan. 


  • Plockade fram två par dammiga ridstövlar och rengjorde och smörjde in dem med läderfett (nu gråter lädervårdsnördarna då stövlar ska BORSTAS och inte fettas. Jag är en sådan rebell. Jag använde vatten under rengöringen i början, också. Muaa haa haa! De blev så glansiga och fina!) 
  • Tog en snabb smörjning av Galishimos westernsadel och träns - glossy! 
  • Fyllde bilen med tre begagnade, nu ihopsydda täcken och testade dem, en och en, i en specialdesignad tvättpåse för hästtäcken som jag beställt. Moorland Rider horsewear tvättpåse. Jag köpte en svart. Den ska hindra hästtagel och liknande att fastna i tvättmaskinen samtidigt som tyget dämpar metalldelar från att slå mot innertrumman. Kan säga att tvättningen gick över förväntan. Jag är glad att Galishimo har 125 i täckesstorlek för ett större täcke, eller ett med mera vadd, hade aldrig gått ned i tvättmaskinen. 

  • Lät Ebba leta igenom min sopsäck full med kläder jag för evigt är för fet för, och hon hittade en hel del plagg som hon trodde hon skulle passa i och använda sig av. Roligt! 
  • Jag firade min nya runda kroppsform med Pizza på Mamma Mia med Ebba och Cecilia. 
  • Handlade tvättmedel på ICA Kvantum
  • Skjutsade hem Ebba. Citat från Ebba: "Du verkar lite uppvarvad och inte helt frisk ännu. Du kanske borde börja varva ned för dagen?" jag svarade allvarligt: "Du har helt rätt. Jag måste varva ned vila ut, om en liten stund." 
  • Åkte till stallet med min första tvättpåse av rent hästtäcke. 
  • Åkte till Biltema och köpte ett nytt dragskydd till transporten, nu när Björn varit så bussig och fixat med elen, så vore det bra med ett nytt och helt dragskydd igen, som skyddar dragkroken och kontakten från fukt och regn. 
  • Åkte till ICA supermarket och köpte en ny ansiktskräm och en ny nagelklippare då nuvarande gått sönder
  • Tog ut häst-tvättpåse nr 2 ur maskinen och åkte till stallet för att hänga upp den i torkrummet.
  • Satte fast det nya dragskyddet på transporten. 
  • Åkte till Circle K och köpte automattvätt av bilen, samt fann koden till bilradion vars stöldskydd hade gått igång när Björn mixtrat med elen och stängt av elektriciteten från bilbatteriet. 
  • Åkte tillbaka till stallet, med min nytvättade bil, för att hänga upp sista hästtäcket som tvättats, i torkrummet. 
  • Kom på att bilen blir ännu fräschare om jag spolar av bilens gummimattor i spolspiltan. Fint blev det! 
  • Åkte hem och plockade ur allt av värde ur bilen. Bland annat de fixade ridstövlarna som jag hängde upp i klädnypor och lade i förrådet, så de blir raka igen. 
  • Fyllde bilen strategiskt med alla sopsäckar med sorterat skräp och försökte vara pedagogisk med det som skulle ut ur bilen först skulle vara mest lättillgängligt och det som skulle ut ur bilen sist, skulle vara i mitten. Tanken är att jag ska hänga på låset klockan 06.00 i morgon bitti när återvinningscentralen öppnar. 
  • Hem och sortera övriga tvättkläder och äta upp sista av pizzan från pizzerian. 
  • Nämen kan man göra något annat av denna dag?! BLOGGA KANSKE?!
Nu känns det som att jag skapat väldigt goda förutsättningar för en bra start på 2020. Galishimo har tre rena och fina täcken. Bilen är nybesiktad, fin och fräsch. Transporten är nybesiktad och fått ny elkontakt och dragskydd. Stallskåpet är sorterat och fint. Förråden är lite luftigare och ska gå använda bättre, och likaså lägenheten. Det fattas en hel del jobb för en total utrensning, jag har både lådor och kartonger, med prylar som behöver sorteras och slängas, men nu är det största jobbet gjort! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet