Uteritt på långa tyglar

I måndags var det en köldknäpp på ca -8 grader och Galishimo var väldigt energisk av kylan. Trots detta så tog jag honom på en ensam uteritt efter Varnvägen och TROTS detta så skötte han sig fantastiskt. Han gick i en väldigt stressad skritt med hög kadens och stirrade spänt på allt. Han hade inte ens tid att stanna och skita. Det var framåt som gällde. Med ett litet radband av små stress-bajsar som pluppades ut i tid och otid, efter vägen.

Men jag kunde faktiskt ha långa tyglar och kunde "åka" på honom hela vägen! Jag behövde inte lägga på benen och driva fram honom en enda gång eller ställa honom från något farligt. Han visste precis sitt uppdrag!

Nu ska vi inte gå så långt och säga att jag inte var högst vaksam och fokuserad ridturen. Men några minuter här och var så kunde jag faktiskt bara sitta där uppe och titta mig omkring. Under tiden som Galishimo skrittade i spänt övertempo.



Låter kanske inte så märkvärdigt men jag har ALLTID önskat att Galishimo ska gå att skritta ut ensam på långa tyglar och ta eget ansvar. Alltid har jag drömt om det. Han gör ju det när jag går bredvid honom, eller när andra hästar följer med på turen, men helt ensam så har han behövt mycket stöd. Mycket tygel, mycket ställa, mycket driva, mycket uppmuntra.Man behöver aldrig vara hård med Galishimo, men man måste svara när han frågar "Vi gör det här tillsammans? Va? Va? Va?" för femtioelfte gången när man rider ut med honom ensam.

Och plötsligt händer det, efter sju år. Galishimo säger "Det här fixar jag!" i stället för "Vi gör det här tillsammans, va?". Nu hoppas jag att sådana här tillfällen bara kommer oftare och oftare i vinter. Att han tar mer och mer ansvar. Att jag slappnar av mer och mer. För då kan ju ridningen äntligen bli en slags rekreation, och lite mindre "projekt". Då slipper jag också hamna på ridbanan de tillfällen jag har låg energi, eftersom uteritterna alltid varit mer krävande.

I framtiden kanske jag låter som majoriteten av andra ryttare, säger att jag "bara" tagit en lugn uteritt på långa tyglar.

"Bara." 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet