Inkonsekvent träning ger också resultat!

Jag har ju ytterst sporadiskt sprungit på löpbandet i mangelrummet här i bostadsföreningens källare. Jag var lite duktigare förut när jag kämpade för att gå ned fem kilo i höstas, men sedan jag nådde mitt viktmål på 62 kg i december, så har det blivit väldigt sporadisk löpning. Man har haft annat för sig. Jobb. Hästen. Halvdana förkylningar eller allmänna formsvackor i mörkret.

Nu ska jag inte springa Lidingöloppet eller ett Marathon eller annat som jag gjorde förut, utan i princip bara springa för att ge hjärnan en riktig näringsboost med massor av syre och blod i omlopp. Jogging förbättrar både minne, koncentration och det som är absolut viktigast för mig: Stresståligheten. Jag har ett krävande jobb och en sprattlig häst. Och jag är ganska mjuk och känslig som person också. Stresståligheten är med andra ord ingen smart grej för mig att slarva med.

Men nu märker jag även några fysiska vinster. Som när man joggat en stund och tycker bandet snurrar för långsamt och  man ökar tempot så man får 'sträcka ut' lite, bara för att det känns bra. Det är en skön känsla, som jag inte känt på många år...

Överläkare Anders Hansen pratar om vardagsträningens effekter på kroppen och psyket. Alla vet om det redan men ibland behöver man påminnas...



 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback