En häst som tydligen är koxut

Galishimo har ju vilat en vecka så det var säkrast att promenera med honom en timme innan jag satte mig upp. Jag hade med mig Katarina och Ivonna. Galishimo var snäll och så lyhörd och uppmärksam att han fick gå lös och finula för sig själv, före oss. Har man kommit på inkallning hela hösten och vintern får man gå för sig själv lite korta stunder, det var dealen. Han är ju alltid lugn och fin när han har mig på marken.


När jag väl satte mig upp, en timme senare, så försvann jag ju plötsligt för Galishimo, så då var det skrik och panik för att få honom att lämna stallet, men sedan gick han på. Vi träffade en gammal farbror och han sade på bred norrländska att den där grå lilla hästen verkade "koxut".
"Vad är koxut?" frågade jag.
"Ja, sådär stirrig. Man ser ju redan på 100 meters håll att han är orolig." skrattade gubben.
"Du har ett hästöga, märker jag!" svarade jag och menade det.


Sedan så red jag vidare på min häst som fortsatte vara lite koxut tills vi träffade Ebba och hästen Måns. Då slutade Galishimo vara koxut och slappnade av lite mer. Ebba och Måns följde oss på en liten ridtur och det kändes så bra att vi kunde ta en galopp också, och bara njuta! Så snart vi galopperat färdigt var Galishimo mycket lugnare och finare. Och betydligt ännu mindre koxut. Roligt ord va? Det ska jag börja använda.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback