Det här med att stärka galoppen

Jag är lite dålig på att stärka Galishimos galopp. Dels blev det ju en rejäl svacka i somras när jag inte vågade galoppera. När jag kom igång igen nu under hösten och vintern så vågar jag inte jobba honom så mycket i galoppen när jag känner att han blir trött. För trött blir han. Och tung. Det beror ju på snön också men han har ju också en ganska dålig grundstabilitet i galoppen. Traven tycker jag är helt okej men den har vi ju nött på med i några år.


Så nu har jag backat bandet och börjat longera honom igen i galopp. När jag står på marken och ser honom springa runt mig ser jag bättre hur han rör sig och så kan han kämpa på med galoppen utan att jag sitter uppe på ryggen och grejar. Jag tror jag kör på med det fram tills träningssäsongen börjar igen. Jag planerar en halvtimmes longering varannan dag och så hoppas vi att han stärker upp sig på den. Jag har longerat honom fyra pass nu med fokus på galoppen och jag tycker redan nu att han blivit bättre i sin högra galopp. Han bryter inte av lika mycket och jag måste inte driva honom lika mycket, volten blir också rundare och mindre oval. Hoppas han går stadigt som en klocka till våren, och att det bara är att sitta och åka med då!

Nu har den bortskämda lilla parveln, alias Förgöraren Av Vintertäcken fått ett nytt täcke i födelsedagspresent till mig av min mamma. Vi körde på orange under våren! Han var snygg som alltid!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback