Att lära hästen apportera

Japp, jag har inte gett upp ännu. Jag fortsätter träna Galishimo att apportera. Det kluriga med träningen är att man aldrig får säga "nej" eller korrigera honom, ens minsta lilla, för då blir han deppad och vill inte ens försöka. Så man måste berömma honom helhjärtat oavsett vad han gör.

Sedan kan jag försöka styra berömmet med att berömma MER vid vissa situationer och berömma mindre vid andra. Nu berömmer jag honom jättemycket när han lyfter upp apporten så att jag hinner få tag i den med handen, och så berömmer jag honom lite mindre när han kastar iväg den. Om några veckor hoppas jag han fattat poängen och släpper av den i handen på mig. När jag märker att han fattat det där med att släppa av apporten i handen så gäller det att börja ta några steg bakåt och hoppas att han följer med med apporten...

Jaja, vi har ingen deadline på projektet och vi är klara när vi är klara. Så länge vi tycker det är roligt så fortsätter vi! Tack till mamma som filmade oss!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback