Inkörning 1

Igår lånade jag en körsele till Galishimo. Jag satte på honom den försiktigt, den hade en loksele framme vid halsen och sedan en liten sele och en rem som gick under svansroten, en så kallad "svanskappa". Jag har flera gånger funderat på hur Galishimo kan tänkas reagera på en rem som sitter under svansen och i mitt sinne så har det alltid varit lite vanskligt, då jag har föreställt mig att han ska flippa ut och sparka en hel del. Vissa tjejer vägrar ha stringtrosor, och lika många hästar vägrar väl ha svanskappa, tänkte jag. Saker som skär in i baken kan ju alltid väcka irritation.



Men nä... Galishimo knep ihop rumpan och såg ut att fundera lite i början, men i det stora hela så var han jättenöjd med sin nya uppgift. Faktiskt helnöjd.


Han har blivit så väldigt annorlunda på sista tiden, Galishimo. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Det känns inte alls som min förtjänst att han blivit så snäll och tolerant, mer som att han mognat och blivit vuxen och försöker ta ansvar. Kan man säga att en häst blivit vuxen och vill ta ansvar? Jag kan inte beskriva det på ett annat sätt.

Sedan bidrar det ju säkert att jag hanterar honom ofta och har haft tålamod med honom de första åren. Men att han skulle bli så här fin, trodde jag faktiskt inte! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback