Låter du din häst skämta med dig?

I arabländerna blir man allt bättre på amerikanska och det börjar poppa upp lite texter och filmklipp som jag faktiskt kan följa med på. Det är ganska intressant

En arab ställde frågan:
"Låter du din häst skämta med dig eller kräver du alltid respekt? Om du alltid kräver respekt så blir du inte särskilt rolig att umgås med. Du och din häst har rätt att skämta med varandra. Ni har rätt att känna er bekväma med varandra."

Det var lite kul. Så tänker vi inte alltid i Skandinavien. Där är det ganska högt "respekt"-tänk. Galishimo skämtar och busar dagligen med mig och ibland känner jag mig lite dum som inte kan hålla masken och börjar skratta åt honom... men jag borde tänkta tvärtom och uppskatta att jag har en häst som gillar att lätta upp stämningen. Exempel på bus är att han försöker ta av mig ryktborsten eller drar loss karborren på jackans ärmslut. Ibland när han går efter mig så lägger han mulen i nacken och så blåser han ut luft, det kittlar hejdlöst och det är omöjligt att inte börja fnissa. Han ser jättenöjd ut när jag hoppar till och piper av den fuktiga luften i nacken. Som en pipleksak. Efter vi har tränat så kan han ta tag i ena tygeln och bestämt hålla fast den mellan tänderna. Han ser helnöjd ut när jag rycker i tygeln och jag försöker hålla mig för skratt när jag försöker vara allvarlig och säger:
"LOSS! Kom igen! Släpp den!" som om han vore en hund...

 Ganska harmlöst egentligen, när man tänker efter... och visst skrattar jag...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback