Inkörning?

Jag har funderat lite på om jag ska köra in Galishimo eller inte. Nackdelen är att vi utsätter oss för ganska stora risker. Dels kan han ju bli rädd och skena med vagnen och råka ut för en olycka, han har ju inte visat sig vara världens stabilaste häst. Det finns ju också en risk att jag lånar en vagn som han totaldemolerar, med ekonomiska konsekvenser som följd.

Fördelen: Det är roligt att köra häst.

Jag kom fram till att man behöver ju inte se slutmålet som det viktigaste, det är säkert nyttigt för honom att göra något annat än galoppera på volt ett tag. Jag rådfrågade Anette om hur jag skulle kunna gå tillväga. Hon föreslog att han kunde dra en draglina med en rasslande kedja kring fötterna. Om han klarar det utan att bli rädd, så kan man ju bygga upp det med två rasslande kedjor, en på vardera sida. Funkar det, så kan man ju bygga på med mer skrammel och kanske två "pinnar" liknande skaklor, så småningom. Det finns mycket man kan göra innan man kopplar på en vagn.

Sagt och gjort. Galishimo har dragit en rasslande kedja idag. Han verkade tycka att det var kul med en ny uppgift...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback