You cant control life

Jag tittar på den portugisiska proffstränaren och försöker förklara på knagglig engelska hur situationen ser ut med Galishimo. Det är sent på kvällen och solen lyser i ögonen. Den enda publik var stallägaren som slagit sig ned på en grässlänt, arrangören och någon främmande person på läktaren.
"I was riding for you one month ago and then we...." Började jag min redovisning men blev avbruten.
"You dont think I remember you?! I remember you. That you can be sure of!" Skrattade han och lade handen på axeln på mig.
"Can you handle this enviroment or shall we go inside?" Vi var utomhus. De hade imiterat en tävlingsmiljö med dressyrstaket, domarbord, stolar och prassel. Ridbanan dammade och stora dammoln rörde sig efter hästarna. Galishimo skyggade och trippade lite. Han kändes orolig och laddad. Oftast brukar jag rida honom i det tomma ridhuset.
"Lets try this enviroment..." Sa jag tveksamt, det fick bära eller brista nu.

Sedan började lektionen. Galishimo skyggade och tittade. Jag försökte hålla i honom och korrigera hans reaktioner.
"Stop controlling him! Let him watch! Let him spook! Pretend like nothing! You swedes think you can control life but THATS AN ILLUSION!" Han drar fram en microfon och slår på en högtalare för att slippa skrika. Hans röst ljuder högt genom högtalaren. Galishimo reagerade på ljudet.
"This is only a voice, this is only life. He has to deal with it." Sa högtalarrösten.

Ibland så klickade allt till och Galishimo gick som en klocka. Ibland bröt han iväg i några galoppsprång men han sansade sig snabbt. Men vi kämpade på och han gjorde sitt bästa. Efter en timme var jag utmattad. Galishimo blev också trött. När jag äntligen fick sitta av och ledde runt honom hörde jag en välbekant röst från grässlänten. Det var stallägaren.
"Alltså. Jag har suttit här en timme och inte kunnat slita mig." Sa han och fortsatte:
"Jag skämtar inte. Jag kunde inte tro mina ögon. Att du kommit så långt! På DEN hästen! Det är helt jävla otroligt!"

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet