Åt skogen

Andra kurstillfället gick åt skogen. Galishimo rusade runt. Till slut började han slå över i galopp i ren stress.
"Let him canter, never mind, dont force him" sa tränaren allt eftersom jag långsamt tappade mer och mer kontroll. Till slut tappade jag styrsel, balans och slutligen började Galishimo bocka när han drog iväg med mig. Det kändes fruktansvärt hopplöst att vara "lugn som Buddah" och efter Galishimos sista utspel började jag nästan gråta. I grund och botten är jag inte helt av med ridrädslan och att frivilligt låta Galishimo få göra utspel kändes vansinnigt.

Tränaren blev mer och mer irriterad och till slut stod han bara och viftade med armarna och orden kom i en forcerad ström. Vad han sa minns jag inte riktigt. Jag hade fullt upp med att sortera rädslan och kontrollförlusten och begripa hela konceptet. Orden fortsatte spruta i en strid ström. Jag försökte hänga med men mina återkopplingar passade inte i sammanhanget och tränaren utropade irriterat:
"Thats bullshit!" när jag försökte.

Luften gick ur mig. Fullständigt. Jag klarade inte av att rida, att tappa kontrollen, att bli rädd, och sedan rent kognitivt ta emot en teoretisk analys om varför det gick som det gick. Det blev en fullständig krock och sedan tystnade jag bara helt. Kände mig dum. Tränaren blev troligen inte på bättre humör av att mötas med total tystnad heller. Men han såg nog att jag var på väg att gråta.

Sedan tänkte jag på att tränaren troligen har jobbat med hästar i hela sitt liv. Det har inte jag. Jag har hoppat fallskärm och gjort en svensk klassiker och sprungit marathon och triathlon. Jag kanske inte vet hur jag ska hantera Galishimo på bästa sätt och det kanske han vet.

Men jag vet att jag är bra på att träna, att repetera och att inte ge upp förrän jag nått mina mål. Det vet inte han. Skit samma om jag inte fattar. Jag fortsätter och återvänder och repeterar tills det sitter.

Sedan visar jag honom...

Men en sak vet jag att han sa, någonstans där i ordflödet:
"Your problems doesnt make you less significant. I think you are a big shallenge to me, and I would like to keep helping you with your horse.. You are as important as the competitive trained dressage team that i coach."

 
Jaja. Jag sitter åtminstone på honom. Det är bättre än förra året.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet