Shoppat mitt första MUST HAVE inför Ares!

Ja, jag har gjort mitt första inköp inför att min nya häst Ares kommer! Och detta är verkligen något jag rekommenderar om man köper unghäst. 

Markus Holts tömkörningstömmar med snabbknäppen! 


De finns på DENNA SIDA och kostar 1195 kr. 

De är lite tunnare lädertömmar, som också är delade så man inte får någon ögla kring benen och faller omkull om hästen sprattlar iväg. De där snabbknäppena är fantastiskt bra att använda för unga hästar kan både snurra runt och råka trassla med tömmarna i början, och då är man glad att lösningen är ett klick bort. Bara att koppla loss. Det går också snabbt att ändra om knäppningen i tömkörningsgjorden beroende på hur man vill påverka hästen. 


Jag och Galishimo för tio år sedan, innan han blev vit.  


Senast jag använde båda tömmarna, på Galishimo för ett år sedan, innan en töm mystiskt försvann... Jag älskade dem! Det där är från maj 2021 när vi precis flyttat till Kusmark, det kändes skönt att erbjuda honom lite lugnare promenader för att upptäcka de nya omgivningarna, innan jag började rida ut med honom. 


Tömmarna används också som den perfekta longerlinan eftersom de inte drar till sig smuts och grus när de ligger mot marken, de är varken för lätta eller tunga, och även perfekta infångare vid lastning om någon häst har tjurat ihop. 

Jag köpte mina tömmar när Galishimo var jätteliten och jag använde dem hela tiden. Tyvärr försvann ena tömmen för något år sedan, jag tror de råkade följa med något okänt ekipage som lånat dem vid en krånglig lastning och glömt att lämna igen dem. Men jag använde båda tömmarna flitigt i alla år som jag hade Galishimo. Och nu kommer det alltså ett nytt par, sprillans nya. Till min lilla Ares. Jag längtar så mycket efter att få tömköra igen! Nu måste vi ju först jobba ett tag med grundhantering, att leda, och pyssla, men sedan så är det dags! 


Jag och Galishimo för tio år sedan. - Vad jag längtar att få göra detta igen! Snart händer det! 


Galishimo blev så bra på det! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet