Jakten på den perfekta mountainbiken

All dagens energi och engagemang gick till att leta rätt på den perfekta mountainbiken. Jag var hyfsat specifik med att jag ville ha en ganska billig terrängcykel för hobbymotion, för damer. Jag skulle inte ha en hybridcykel eftersom jag redan har en "jobbpendlarcykel" med både stänkskärm och pakethållare, så jag ville ha en renodlad, naken, mountainbike.

Intersport hade två mountainbikes modell dam, dock ingen i rätt storlek. Team Sportia hade mest undanflykter att erbjuda. Jag kom mig ingen vart. Den lokala privata cykelaffären hade ingen mountainbike under 15.000 kronor då deras målgrupp var lite mer proffsiga mountainbikecyklister. Jag uttryckte lätt besvikelse och frustration för Björn som hängde med som moraliskt stöd.

Så då återstod... Luleå. 13 mil med bil. I gassande sol. Vi siktade in oss på XXL-butiken, men där fanns det minsann mountainbikes för mig! Flera stycken! Efter lite velande föll beslutet slutligen på en White XC 275 Lite Ane 18. Jag gillade inte färgen inledningsvis, den kommer att behöva lite avspolningar, men sedan växte tankarna in på mig och slog rot och till slut insåg jag att det var den jag ville ha!  Lagom dyr  (7.499 kr) för sporadiskt hobbycyklande, men inte så billig att den faller isär över lite trädrötter. Den var skön att cykla, och kändes verkligen som en värdig efterträdare till min gamla Bonk. 


26 sammanlagda mil kom jag hem igen, mer än nöjd. Detta blir fantastiskt roligt! Vilken trevlig semester jag kommer att få i år!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet