Dressyr i ridhuset

Idag orkade jag pressa mig lite mer med dressyren. Korta tyglarna lite och höja kraven.

Vi var utanför våra komfortzoner och vi såg inte vackra ut. Men man kan inte se vacker ut hela tiden om man ska utvecklas så det fick vara lite stramt och motigt och snett och vint ibland. En stor utmaning med Galishimo är att rida honom rakställd. Han svänger in och ut åt alla håll och kanter lite oförhappandes. "Som en plastpåse för vinden" som Björn så fint beskrev dagens skritt. Och trav. Men då måste man bara öva, och öva...



Sedan bröt Galishimo ihop när han råkade trampa i sin egen kisspöl, mitt under galoppträningen. Jag förstod inte alls vart detta utbrott kom ifrån från början, och trodde jag pressat honom för hårt och att det var därför det blev en spark och panikrusning. Men sedan upptäckte vi att han klivit i sin kisspöl och att det var exakt där som han fick panik. Han är ju rädd om fötterna. Som alla vet.


Den helt oredigerade verkligheten var faktiskt att jag sade "Den där pölen kommer att bli ett problem..." till Björn, tidigare under passet, när Galishimo stannade för att kissa... jag känner honom. 

Hur snygg var han inte i sin nya grimma?!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet