Mamma rider igen!

"Ska vi inte börja rida snart?!" säger mamma när hon sitter i sadeln på Galishimo, och jag står och klappar honom. Okej. Nu är jag här igen. Med en mamma som snart fyller 60 och som bestämt insisterat på att hon ska lära sig rida, på Galishimo dessutom.

"Det har just galopperat förbi åtta ston i hagen närmast. Vi kan stå stilla en stund till så han känner lugnet."
"Nämen det tycker jag inte. Inte skulle väl Galishimo oroa sig över sådant!" sa mamma bestämt. Så jag fick sluta klappa Galishimo och börja leda honom.

Efter att jag lett honom i ganska precis sju meter kom följande kommentar:
"Du behöver ju inte hålla i honom. Släpp honom så jag kan rida själv." från en bestämd liten mamma uppe på hästryggen.
"Jaha. Är du säker?"
"Ja."
"Jaha... Jamen dåså."


Jag blir lite osäker men släpper dem och mamma rider iväg från mig.
"Vänta, vart är ni på väg?" frågar jag henne.
"Vi rider rakt mot bokstaven E." svarar mamma bestämt.
"Precis. E." säger Galishimo och tittar på mig som om jag vore en idiot.
"Men rid inte så långt bort." försöker jag.
"Jaha, Galishimo, vi måste väl svänga då." sa mamma och tillade:
"Nu tänkte jag vända honom med min vikt och trängande tygeltag!"
"Nämen gör det inte så avancerat! Styr bara dit du ska." försöker jag. Mamma fipplar och konfererar med Galishimo ett tag. Tystnad. Sedan säger hon:
"Okej. Jag styr med tyglarna då. För tydlighetens skull."



Sedan styr hon runt honom lite. Jag fotograferar lite.
"Nu får du sluta fotografera och leda honom litegrann, för nu tänker jag trava." säger mamma sedan.
"Precis. Lägg undan kameran. Vi tänkte göra lite grejer." säger Galishimo.

Sedan leder jag runt Galishimo som gör en ytterst försiktig och långsam trav samtidigt som mamma sitter ovanpå honom och fnissar. Sedan blir Galishimo glad och börjar ruska på huvudet för att det är kul när mamma fnissar. Och då börjar mamma fnissa ännu mer. Och så håller dom på.
.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet