Att komma ned i sadeln

Jag tittade på träningen med Galishimo förra året och kom ju plötsligt ihåg hur svårt jag hade att sätta ned rumpan i sadeln på honom. Det berodde förmodligen på flera anledningar.

 Jag och Galishimo 2016
  • Han var lite svag i galoppen så galoppen kändes stötig och kantig när han landade på småhovarna.
  • Han reagerade med oro om jag satt tungt eller oföljsamt i sadeln under galoppen.
  • Sadeln gled fram lite mer på grund av den runda lilla hästmagen.
  • Jag var rädd och tyckte det var obehagligt att sätta mig ordentligt i sadeln
  • Jag upplevde en känsla av kontroll när jag hade ordentligt kontakt med stigbyglarna.


Under ett års träning så hände följande saker:
  • Han blev starkare i galoppen så den kändes mindre stötig och kantig
  • Han blir inte särskilt orolig längre om jag sätter mig ned ordentligt i sadeln eller råka skumpa
  • Sadeln glider fram mindre då han musklat om sig något
  • Jag är tryggare och vågar sitta ned ordentligt
  • Jag har större känsla av kontroll "i rumpan" och behöver inte söka stabilitet i stigbyglarna


Lösningen var inte att byta sadel, byta tränare, byta bett, byta häst, byta inställning, byta attityd eller byta ridteknik.

Lösningen var att galoppera. Och galoppera. Och galoppera!

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet