Jul och grejer


 Ja, det är ju snart jul och grejer. När min mamma var i min ålder så hade hon varit gift sedan lääänge och så så hade hon två barn i tonåren. Enligt hennes egen utsago så var det vid ungefär denna tidpunkt jag var som allra värst och en fullständigt vedervärdig tonårsbrud att hantera. Jag har något minne av att jag dissade allt och alla, men det minnet är väldigt vagt. Tänk om jag själv varit tonårsförälder vid det här laget. Det känns märkligt att det kunnat vara så. I stället blev det en hund när jag fyllde 20 och en häst när jag fyllde 30. Less is more, eller vad säger man? Alla paket är i alla fall inslagna och det enda som saknas inför julafton är etiketterna.



Föga överraskande är den finaste julklappen (enligt mig) tillägnad min mamma. Ibland känner man bara på sig att hon älskar mig så det gör ont. Hon stöttar mig så det gör ont. Hon vill att jag ska ha det så bra som möjligt, så det gör ont. När man verkligen har förstått den där mammakärleken som aldrig tar slut, så vill man inte titta på några prislappar. Man vill bara att hon ska bli glad, sådär fnissig, som hon brukar bli. Att hon ska se nöjd ut. Att allt detta eviga pepp med hästen och allt detta eviga pepp över livet, någonstans ska utmynna i något trevligt. Att hon ska förstå att hon är uppskattad.

Jag har även kommit ihåg att skicka ett presentkort till min hovslagare. Eftersom han är awesome. Jag har haft honom så länge jag haft Galishimo och jag är supernöjd. Förutom att Galishimo ALDRIG har problem med hovarna så är även hovslagaren fantastiskt snabb på att slå på tappskor. Förra gången Galishimo tappade en sko så slog hovslagaren på den inom fyra timmar. Fyra timmar! Vissa hästägare får vänta i veckor! Jag var lyrisk och han såg lite sammanbiten ut och sa på bred finlandssvenska:
"Tro inte att det går så snabbt nästa gång, den här gången hade du tur."


Men han är bra, min hovslagare. Han får en julklapp han med! Jag har ju inte så många här omkring mig att slösa uppmärksamhet på så han får sin slev även i år. Det blir kanonbra, det här!

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet