En definition av lycka

Igår var Galishimo den frommaste lilla hästen av alla på lantbruket. Med blid och vän blick kom han långsamt till mig i skritt, i hagen. Med sänkt huvud och sömnig uppsyn sadlades han och tränsades. Han spetsade öronen och trippade några steg just när jag suttit upp men sedan såg han mest ut att tänka:
"Nej fasen, jag orkar ju inte..."

Så då var det ett utmärkt tillfälle att galoppera på fältet. Full fart. Galishimo hade inte bråttom någonstans. Han skulle inte hem. Han orkade inte bråka. Han orkade inte spurta. Han övertände inte. Han fick ingen panik. Han gjorde bara precis vad jag bad honom om och ingenting annat. När jag bad honom öka galoppen så sträckte han ut fem eller tio steg och frågade sedan mig om det räckte nu och om han fick återgå till en långsammare galopp.
"Nu krämar vi ur dig det sista du har!" sa jag glatt (och kanske pyttelite hämndlystet) och så brände vi ett varv till i galopp över fältet. Han behövde inte drivas, men det hela gick inte särskilt fort och han stånkade och frustade. Jag log och åkte med. Vilken känsla!

Efter en halvtimme var vi klara och han gick långsamt efter mig in i stallet igen. Han somnade nästan när jag ryktade av honom efter ridturen. Huvudet började nicka och blicken blev introvert.

Lycka är en utmattad häst.

Lycka ÄR en utmattad häst!

Arkivbild

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet