Julafton med människor, hundar och snytpapper


33 mil senare är jag hemma efter julaftonsfirandet. Jag har varit hos pappa och Kristina, med tillhörande hundar. Deras hus ligger långt inne i skogen, långt från närmaste gatubelysning och det känns lika roligt varje gång man svänger in på deras uppfart. Jag har spelat gitarr så att handlederna krampat och själva julaftonsfirandet tillbringades i Arvidsjaur med Kristinas släkt, där jag stegade in som en främmande fågel, vilket ingen verkade ha någon emot alls. Många vinglande grusvägar ha det blivit, många skratt och en hel del hundmys.

Pappas nya Hälleforsare Elsa, åtta månader, är lite lik Terven, faktiskt. Samma beigea färg och en liten svart mask runt näsan. Dock är Elsa mycket, mycket lugnare...

Dessvärre så har jag blivit lite allergisk. Jag har varit utan hund i över två och ett halvt år, och jag har inte kommit i kontakt med hundar regelbundet sedan terven dog. Allergin har långsamt blivit värre.
Lite vemodigt har jag pussat och kramat pappas hundar, samtidigt som jag snytt mig och besviket och med igentäppt näsa konstaterat "Nästa hund blir alltså en pudel..." eftersom de är lite mer allergivänliga. Ja, vad annat finns att göra än att acceptera? Livet är förändring.


Rambo, Norrbottenspets, är nu tio år och enligt familjetraditionen så sover han alltid hos mig när jag sover över hos pappa. Varesig jag sover i timmerstugan eller inne i huset. Men det blev lite plågsamt med allergireaktioner när Rambo hade värmt upp huvudkudden åt mig, innan läggdags... Livet är förändring. 



Den här killen är jag faktiskt också lite allergisk mot, men han ligger inte i sängen med mig på nätterna så jag påverkas inte så mycket!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet