En trött häst är en bra häst


Idag har jag tagit ut en semesterdag. Jag, Pauline och en annan Katarina tog en lugn skrittur ute i skogen i ca 90 minuter. Galishimo var lugnare än någonsin. Han har varit på bootcamp med mig i två dagar då jag verkligen försökt att motionera honom ordentligt, så nu på den tredje dagen så han väldigt lugn. Lugnaste hästen av alla, på uteritten, helt klart.

Efter att vi hade ridit i skogen så red jag och Pauline ut på fältet med våra hästar och gjorde galoppträningen, som jag gjort innan. Galishimo har ju känts lite trött i galoppen men nu börjar det hända något! När jag ber honom öka galoppen så drar han bak öronen ordentligt och trycker på i stegen med ny styrka. Som om han slog på en turbomotor.

Förut orkade han bara 3-4 galoppsprång med ökad kraft fast ändå med behållen bärighet (dressyrform) men nu så kan han trycka på mycket mer och mycket längre! Minst 20-40 meter och flera ruscher. Vi kunde till och med öka galoppen på "hemvägen" mot stallet och han gasade på som sjutton, men utan att försöka sticka hem eller bocka. Han var med mig hela vägen. Jag blev alldeles andfådd och rosig om kinderna. Det blev en toppendag, och vi var ute i en timme och 45 minuter sammanlagt. Nu kan jag med gott samvete ge honom två dagars vila och åka och fira jul med pappa.



Katarina och hästen Corzo är ju två veteraner när det kommer till uteritter, men även den bästa terränghästen kan råka... råka... göra något.. vad han nu gör? Snubblar? Bugar? Kryper?

Jag hoppas alla ni som läser, hästvänner som okända, att ni också får en God Jul! Kram på er alla!

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet