Denna vinter har han mognat

Jag red Galishimo både igår och idag. Många är ju jullediga så det har varit ungar på gården. Hundar har sprungit runt i stallet. Både kända och okända hästmänniskor besöker stallet och sina vänners hästar. De går in i hagarna och hälsar på de olika hästflockarna. Barn bygger snökojor och jagar varandra. Alldeles vid fältet röjer någon skogen med motorsåg. Rådjuren springer över fältet som i pärlband, i långsam galopp. Skotrar och fyrhjulingar passerar. En äldre man går efter rådjuren med en famn hö så de klarar vintern. Ett barn leker med bommar i bomhuset så det väsnas. Kända och okända människor rider på ridbanan. Det har varit ganska idylliska dagar att åka till stallet på lunchen och rida lite. Och Galishimo har faktiskt hanterat det mesta alldeles utmärkt.

Han har inte ens varit nervös. Han har varit lat. När vi skrittat ut på fältet har han sett ut att sucka och säga "Igen?! Ska vi galoppera här IGEN?!" och sedan har han... milt uttryckt... sparat på krafterna när vi galopperat. Man har fått hejja på honom lite. Trots motorsåg. Barn. Hästar. Fyrhjulingar.

Men vi har galopperat och jag har hejjat.
"Det såg så mysigt ut när du galopperade honom på fältet!" sa Sarah efter att jag ridit honom klart och gick upp till stallgången, och jag nickade nöjt. Det var mysigt. Det gick inte snabbt. Galishimo var supersnäll och uppmärksam på mig. Det är bara att tänka på alla tidigare år som jag longerat honom, tömkört honom, promenerat honom då han varit för ängslig för att ridas. Och så plötsligt står vi bara här. Och mysgalopperar ute i snön på ett öppet fält. Bara sådär.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet