Gezzina är avlivad


Galishimos storasyster Gezzina, som såldes förra året av Elin, är nu avlivad. Hon blev snabbt sämre, både fysiskt och psykiskt efter ägarbytet. Det finns många olika teorier om varför detta hände och jag tänker inte gå in på någon av dem på bloggen.

Precis som Galishimo så hade hon något lite barnsligt och naivt över sig. Trots att hon var vuxen ville man kalla henne för "bebisen" bara på hennes söta och nyfikna uppsyn. Dessutom hade hon ett glosöga, en liten vit rand runt ena ögat, som gjorde att hon alltid såg lite förvånad ut från en vinkel.



Gezzina var  i mina ögon en kanonhäst för hobbybruk. I mina ögon var hon energisk och het men aldrig riktigt bråkig och jag minns när hon imponerade på en meriterad dressyrtränare, som även ansåg att hon hade bra rörelser. När jag själv tyckte att Galishimo var obehaglig att galoppera så fick jag låna hans storasyster och slappna av lite i galoppen på en stadigare häst. Hon var dessutom mindre bakskygg och hoppade glatt och gärna enklare hinder, och hon gick bra att rida ut ensam med. Hon var i mitt tycke helt enkelt lite mindre komplicerad än sin lillebror helt enkelt.  Eller så hade hon en bättre ryttare, det kan ju vara så också...


Vila i frid lilla vännen,
spring på ängarna med din mamma Grashiba,
jag lovar att ta hand om din lillebror
och din matte!
 
 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet