Jag tränar på bogkontroll

Jag och Galishimo pillar vidare med övningarna som vi fick från tränaren. Det är verkligen annorlunda i jämförelse med hur jag ridit hittills. Jag har ju jobbat mycket med att hålla honom lång och låg och med bra påskjut i bakvagnen och lite böjd som en banan efter spåret. Som punkt 7 och 2 här nedan på bilden. Jag har böjt honom i svängarna och försökt få honom någorlunda lika musklad åt båda hållen. Tränaren tyckte att det var ett utmärkt arbete och att det var dags att släppa detta och göra annat. Och det gör vi.



De flesta övningar nu för tiden handlar om att kontrollera bogarna med små hjälper och att han ska springa rakt fram utan att böja sig åt någondera håll. Ingen mer banan. Nu ska han vara rak och bara vara mjuk och smidig med bogar och framben när han vänder. Som hästen som vänder på punkt 3, 4 och 5.

Rent praktiskt har vi inte så svårt för oss, enligt tränaren. Galishimo är mjuk och fin i kroppen. Han är lyhörd och har inga låsningar och han har inga fysiska problem att vända bogarna åt någondera håll.  Det har mest känts obekvämt för mig att helt byta övning och helt ändra värdering på vad jag vill att han ska göra och dessutom göra det så ofta. Det ser även lite roligt ut när jag är van att slipa på volten med honom i en rund och bärig form, och nu ska jag acceptera att han trippar med huvudet i vädret och vänder rak som en buss i svängarna (eftersom övningen är ny för honom).



Men jag måste ju tänka annorlunda på vad som är viktigt och hur jag vill att ridbarheten ska vara. Och då måste jag ha kontroll över hans bogar och känna att han följer med mig med hela kroppen när jag vrider överkroppen och trycker med tygeln. Och det gör han ju! Det ser ju alltid lite roligt ut innan man blir riktigt bra på något. Vi måste börja någonstans.

Tidigare när vi tränat har Galishimo tappat lite framåtdriv, särskilt i traven, eftersom han varit så vaksam på när nästa vändning med bogen ska ske men nu börjar han bli lite avspänd. Han börjar veta vad som gäller och nu märker jag att han börjat slappna av och gasar på lite. Jag blir väldigt glad av att jobba med honom nu!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet