Dressyr är inte bara för ryttarens skull

Jag och Galishimo tog vårt första rena dressyrpass på länge. Och mina damer och herrar, jag kan nu meddela att uteritter inte bygger några dressyrmuskler, och inte heller någon dressyrhäst. Han var stel. Han var skev. Hans högerbog flöt iväg åt alla håll och kanter. Han sökte sig inte till bettet alls den första kvarten. Han hade glömt hur man tog stöd på ytter tygel.

Bild från mars 2015

Men jag upprepade övningarna från hösten och sommaren och försökte rama in honom så gott jag kunde. Dvs trycka, buffa och peta med enbart höger fot för att få in hans högerbog som tjurigt flöt iväg. Försök själva att trycka, buffa och peta med bara ett ben och hålla resten av kroppen i ett avslappnat och balanserat läge. Det är också svårt. Efter ett tag sitter man skevt själv för att få kraft att putta ordentligt. Det hjälper inte hästen direkt att bli rak om man sitter snett.

Till slut så lossnade han lite och jag märkte hur han slutade titta sig omkring och började fokusera på mig. Sedan så kom han in i dansen där han mjukt och följsamt ska följa mig. Och då kom suckarna. De rekordlånga mjuka, dova suckarna som börjar djupt i strupen och sedan slutar i mjuka långa frustningar. Igen. Och igen. Suck och frust. Han kom in i arbetsron och började svara allt mer lyhört på mina signaler. Öronen slutade spela framåt och började riktas bakåt mot mig för att lyssna på mig.

Folk som bara tror att dressyr är för ryttarens skull, borde ha sett Galishimo idag. Han blev verkligen tacksam. Och lugn. Och de stela delarna av kroppen lossnade till slut och han blev mjuk och mer liksidig. Till och med när vi kom i i stallet var han ovanligt lugn. Ögonen var stora och vakna, men hästen var alldeles stilla. Det här behövde han!


Bilderna är från mars förra året. 
Då var han faktiskt mjukare i kroppen, för då hade jag longerat honom mycket oftare med chambon. 
Note to self: Sluta aldrig longera med chambon.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet