Tankarna började med dressyr men slutade med mamma

Idag red jag Galishimo på uteridbanan på fältet och han var sitt allra bästa jag! Någon ungdom körde skoter som bara en hormonstinn tonåring kan göra, på andra sidan fältet, och jag kunde ändå genomföra passet med Galishimo. Först fick jag lite katastroftankar, särskilt i början när Galishimo frös fast och "ryste" lite av ljudet när skotern axade, men sedan så bytte jag approach. Jag sjöng Justin Biebers "Love yourself" för de små gråa araböronen, och då verkade han faktiskt lugna ned sig. Låten passar faktiskt väldigt bra när man vill lugna ned sig. Den låten är inte direkt röstmässigt utmanande, och har ett ganska lugnt tempo.

Men texten "My mom dont like you, she likes everyone" stämmer inte! Min mamma älskar Galishimo. Hon köper alltid hästrelaterade presenter och ser till att han alltid har en fin grimma och på julafton fick han ett vintertäcke.

Hon har förresten blivit mer hästbiten än vad jag kunnat ana. När jag köpte Galishimo så var hon livrädd för honom. Jag fotade henne första gången hon vågade röra honom och det krävdes en hel del mod av henne, och pepp av mig, att våga gå tillräckligt nära honom. Den nedre bilden är från Augusti 2011.


Efter några besök, och tre månader till, så vågade hon börja leda honom korta sträckor, om jag var med. Det var då hon började inse att han faktiskt gick att prata med, och att han krävde ungefär lika mycket tydlighet som ett genomsnittligt barn på hennes förskola.


Och vet ni vad som hänt nu? Min mamma har börjat ta ridlektioner! Hon har börjat rida Gunillas arab och får stöd och instruktioner från Gunilla! (Jag får inte vara med ännu, hon vill bli bättre innan jag kommer och tittar på... ) Hur coolt är inte det!? Att börja när man är över 50, först med att klappa, leda och sedan rida.




Jag tycker det är helt fantastiskt. Och lite läskigt. Tänk om hon faller av?! Men mamma verkar ganska säker på att hon ska lära sig rida så det är väl bara att peppa henne. Hon peppade ju mig när jag hoppade fallskärm. Nu är det min tur att vara ett stöd...

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet