Intelligens och barnlöshet

Det finns forskning på intelligens och barnlöshet och det tycker jag är lite intressant... Eftersom jag själv inte har barn och börjar närma mig 34 år. Men tydligen så stiger risken att man väljer bort barn med samma korrelation som din Intelligenskvot stiger på vanliga intelligenstester. Här hittar ni ett abstrakt om intelligens och barnlöshet. .

Jag gjorde ju ett intelligenstest i slutet på gymnasiet av min psykolgilärare, och bedömdes ha en kvot markant över genomsnittet. Psykologiläraren tipsade om att jag borde ansöka om att gå med i Mensa som är en förening för personer över 131 i IQ (Snittmåttet för normal intelligens är 100). Men jag har ju en stresskänslighet som troligen gör att jag skulle genomföra två frågor för inträdesprovet och sedan springa gråtandes ut ur lokalen, bara på ren prestationsångest. Vilket för övrigt inte är ett särskilt begåvat agerande.

När jag gjorde testet i gymnasiet så fick jag vara ensam med en kopp varm choklad och två ostmackor i kafeterian så jag skulle känna lugnet. Han var snäll den där läraren, och stöttande. Föreningen Mensa är sannolikt inte lika stöttande med ett vänligt leende, ostmackor och en kopp choklad.

Men, nog om detta. Barnlösheten ökar ju smartare man är.

Man blir ju nyfiken på om relationer också blir mindre hållbara också i samband med stigande intelligens, eller om det enbart är barnlösheten som har ett samband.

Men lite bättre känns det.

Kommentarer

  1. Lite synd, världen skulle behöva fler barn från intelligenta kvinnor. (Motsatsen törs jag inte uttala mig om...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att du drar ditt strå till stacken som intelligent mamma. :) Kläm ur dig två så kompenserar du lite att jag inte lyckats få till det! :D

      Radera
  2. Åh kung! Det ska jag säga nästa gång nån tjatar på mig om att skaffa barn.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback