För tidigt att säga mirakel

Ända sedan jag flyttade till Västerbotten år 2011 så har jag haft ryckningar i ansiktet. Inte sådant som folk brukar märka av, men själv kan jag bli väldigt besvärad. Nästan alltid på nätterna har det ryckt i näsan. Jag hade en fyra månaders period då det ryckte i ena ögat, och det försökte jag dölja genom att inte titta rakt på andra människor när jag pratade med dem. Av dygnets 24 timmar så kanske jag besvärades av ryckningar fem timmar. Det har alltid varit värst när jag ska sova. Jag har ringt sjukvårdsupplysningen för det men inte fått något svar. Så jag tänkte att det bara är att lära sig leva med det.

Jag har också haft ganska långa bekymmer med sömnen efter separationen för 18 månader sedan, och när hunden avlivades. Jag brukar somna in men vaknat mitt i natten och inte kunnat somna om. Jag har tänkt att det varit stress. De senaste veckorna har jag sovit en hel natt som vanligt men ändå inte känt mig utvilad, som om jag knappt sovit alls. Det mesta i livet har gått väldigt bra att genomföra, jobbet och fritiden har ju fungerat, men jag har alltid känt att jag måste bita ihop lite för att få saker gjorda. Att jag måste kämpa lite extra för att utföra enkla saker. På kvällarna har jag alltid varit för trött för att diska så det har jag alltid gjort på morgonen.

Sedan 12 dagar har jag börjat äta magnesiumtillskott och jag har också börjat sola lite solarium för att få i mig mer D-vitamin.

12 dagar är för tidigt för att säga mirakel. Verkligen för tidigt. Ryckningarna har i alla fall upphört helt. Jag är helt fri från dem. Efter flera år. Jag vaknar utvilad på morgonen, ofta några minuter innan väckarklockan ringer. Jag somnar tidigt på kvällen. Men... kvällarna har plötsligt blivit lite annorlunda. Igår kväll, så sent som efter klockan åtta, monterade jag upp ett draperi i köket, så man inte ser rakt in i det när man kommer in genom dörren. Sedan gick jag igenom källsorteringen med plast, kartonger, glas, metall och papper och bar fem kassar till återvinningcentralen. Jag stuvade om lite i mitt lilla kök. Jag påbörjade att rensa ut ett förråd för att få bättre ordning.

Det känns som att dygnet har fått några extra timmar... men kanske för tidigt för att säga mirakel... ännu.. 


Kommentarer

  1. Jag har hört att man kan få just såna ryckningar i ansiktet av sömnbrist och stress.
    Hoppas det ger sig nu då för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magnesiumbrist leder lätt till sömnbrist då magnesiumet är vad kroppen behöver för muskelavslappning, så det hänger ihop.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback