Ready for take-off

Det bästa med att ha en egen häst är att jag verkligen börjar känna honom utan och innan. Jag kunde se på Galishimo att han var lugn på ytan men att han hade myror i kroppen som bara väntade att få blomma ut så snart möjligheten fanns. Han var snäll och rar men hade det där... lilla.. lilla... obestämtbara... inuti sig. Rastlöshet, kanske. Han var redo för take-off helt enkelt.

"Jag rider INTE den här idag!" deklarerade jag för mina vänner, och bestämde mig för att ta honom på en promenad i stället. Jag tog på honom hans reflextäcke (ifall han skulle springa hem utan mig) och så tog jag på diverse "julgranspynt" som min mamma brukar säga (glittrigt träns och chambonknäppning).

Efter en kvart kände jag mig lite dum då Galishimo vänligt och glatt gick efter mig i en fin skritt.

Efter 20 minuter så kände jag mig inte längre dum. Jag kände mig som ett geni. Då kom hans utbrott. Det var Liten Häst överallt. Han flippade ut på ett fält och galopperade så hetsigt runtom mig att han var tvungen att lägga sig i kurvan. Han skrek och hoppade och sparkade i en och samma rörelse och fnyste och balanstravade och var allmänt uppjagad. Och det tog tid för honom att lugna ned sig. Lång tid. Jag gav honom så mycket lina som möjligt så han kunde röra sig så mycket som möjligt och sa inte så mycket till honom. Han behövde helt enkelt bara rasa av sig lite.

Efter ett tag var han sig själv igen. Med nöjd blick. Myrorna var tydligen borta... 




Jag klappade honom.
"Tack för att du åtminstone förvarnade mig..."




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback