Hästtransporten, renarna, maten, isen och hästen

 


Jag hälsade på hos mamma i helgen, vi åt renskav ute vid renhägnaden och matade renarna med lite lav. Skönt att vara hemma en stund! Mat över öppen eld kan man äta hur mycket som helst av! Det kändes som en minisemester. 


Jag gör fortfarande saker som jag kallar "städa upp efter mig själv" efter perioden då jag var så långdraget sjuk. En sak jag behövde göra för några dagar sedan var att åka flera mil för att få en underskrift på ett viktigt dokument inom bostadsrättsföreningen, som jag skulle ha skaffat för över ett halvår sedan. Men då var jag ju som sjukast så jag förlåter mig själv. 

Den andra aktiviteten som går under kategorin "städa upp efter mig själv" var att försöka gräva fram hästtransporten som jag inte använt sedan november. Som den var översnöad! Lager av snö och is gjorde det svårt att hacka sig igenom. Jag brukar alltid se till att transporten är redo och användbar, men denna vinter fick den bara stå. Jag orkade helt enkelt inte. 



90 minuters skottande och hackande senare så började den komma fram, men jag fick tyvärr ge upp. Däcken är fastfrusna i ett flera centimeter tjockt islager. Den gick inte dra loss. Jag tröstade mig med att den åtminstone inte går att stjäla just nu. Det blir fortsatta minusgrader för minst tio dagar framöver också, tyvärr, så det blir att vänta länge. 



Nu återstår det bara att vänta på plusgrader, med andra ord. Så den går att dra loss. Den är åtminstone framskottad så jag slipper göra om det jobbet. Då blir det lastträning igen! 


Isen ställer till det för Ares också. Pudersnön ligger ovanpå blankisen så han halkar hjälplöst bara när vi tar honom in och ut från hagen. Så det blir varken inridning eller longering. Däremot har vi tränat med klippmaskinen, och försökt vänja honom lite vid den. Det är detta som är så roligt med unghästar! Från början är han rädd och upprörd, men det går så snabbt att han lugnar ned sig och inser att det inte är så farligt. Jag trivs verkligen jättebra med honom. 

I övrigt så har jag vilat från träningen i över två veckor då jag verkar ha problem med lungorna efter förra förkylningen. Känner att kroppen fortfarande jobbar med något men är inte så utslagen att jag inte klarar av att arbeta. Inte ens en tidig långpromenad har det blivit. Men snart är det dags att utmana sig igen. Klarar jag skotta fram transporten så orkar jag nog träna lite på gymet! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet