Lite sjuk och ett skrittprogram

 Det har varit tyst här några dagar men jag är sjuk och isolerar mig. Ibland har jag tagit bilen för att åka förbi stallet och spionera på Galishimo men jag har inte gjort det varje dag för det känns inte juste att flåsa sig igenom hela trapphuset och sprida eventuella virus. För flåsar gör jag. Jag är jättetrött. Men ingen hosta. Jag tror inte att jag har corona. Det här är väldigt likt min vanliga sjuka jag brukar få en eller två gånger på vintern, det brukar ta någon vecka innan jag är på fötterna igen. 

En stallkompis ringde dock och berättade att Galishimo varit orolig i flera dagar nu och ringde mig för att undra hur det var fatt med honom. Jag förklarade att han fått lite för lite kärlek och att jag kommer så snart jag kan. Det svider lite att jag inte kan ta in honom, men som ni vet så kan han stegra, takta och härja ganska bra när han inte får motion, och om jag är sjuk så kommer jag inte att klara av honom. 

Jag har roat mig med att sova mycket, och så har jag gjort ett skrittprogram till mig och Anna att köra på ridhuset någon dag. Anna får inte trava så mycket med Pride just nu då han rehabtränas och jag måste träna på rakhet och uppresande tygeltag, så jag försökte få ihop det till något vi båda har nytta av. 

Jag lade in tre växlar skritt. 

1. Luciaskritten som är långsam och hög och värdig (där jag kan träna på uppresande tygeltag) 

2. Mellanskritt som jag tänker innebär att man lämnar hästen lite ifred

3. "Mot-foderhinken"-skritt då man vill att hästen optimistiskt ska kliva på med nosen framsträckt. 

Sedan halt i åtta sekunder vid de lila markeringarna och en ryggring på vardera långsida. Jag såg senast jag blev filmad att Galishimo verkar samla sig bra på ryggningarna och att det kan vara en bra grej att pilla på med. 

De rosa konerna gör man först en väldigt överklivande öppna runt, och de övre gör man en liten skritt-piruett runt. Då har man mycket pill att ägna sig åt, den förmiddagen! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback