Ett superpass (igen)


Jag var otroligt nöjd över Galishimo i lördags. Jag har tidigare skrivit om hans vänstra galopp då han velat "slänga över" mig på sin högra sida och då jag behövt stärka honom lite mer. Han är så sjukt fin nu, jag övade igår på att fatta galopp, och rida galopp, och hålla i tyglarna med bara en hand, och han var superfin och gick att styra med vikten med stor precision. Här på bilden ovan galopperar jag honom (i hans "svåra" varv) och håller i tyglarna med bara höger hand. Han svarade jättebra och bar upp mig fint på ryggen.

Jag kan också börja öka galoppen lite mer utan att han krullar ihop sig eller kortar upp sig. Vilket är hans vanliga reaktion på både longerlina och i sadeln vid drivning i galopp. Det är tack vare min tränare som detta så sakteliga börjar fungera, då hon jobbat mycket med att jag bara ska kräva några stegs ökning i taget och inte bara försöka driva honom ur det. Plus att jag dragit ned på galoppträningen ute då han oftast blir spänd och kortar upp sig massor och det blir en kamp att få honom framåt...så jag har tänkt att "hellre ingen galopp alls än en spänd studsig galopp" och det verkar ha gett lite mer kvalitet.

...alltså, det denna häst inte lärt mig är nog inte värt att veta...

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet