Hur är en Amstaff?


Björn har varit i Boden med jobbet i helgen, så jag har fått ta hand om vår nya helghund från torsdag till nu på söndag. Vilken hund! Otroligt snäll och lättsam. Jag har dock hittat några egenskaper som jag tror är typiska för hennes ras, American Staffordshire terrier. Jag kan ha fel men jag får känslan av att det kan höra ihop med hennes ras. Jag blir gärna rättad om jag har fel, av dem som kan rasen bättre.




1. Hon vill gärna vara riktigt nära. Hela tiden. Helst vill hon sova omvänd sked på nätterna med rumpan på huvudkudden (läs: i mitt ansikte).

2. Hon vill gärna brottas och blir stimulerad och väldigt busig om man börjar småputta i henne.

                                Min söta mamma  kom med systemkameran och fotade henne lite.

3. Hon har inget problem med att vara i mitt ansikte. Både med att man kan pussa henne och att hon gärna tvättar mig (lite väl) kärleksfullt. Vissa hundar kan tycka det är obehagligt om man är i deras ansikten...

4. Väldigt matglad. Man måste se till att hon inte sväljer för stora saker hela i ren entusiasm.

Alltså är hon en väldigt fysisk hund. Hon har fått mig att fnittra över det, flera gånger. Sedan gör hon andra saker som jag inte vet är typiska för rasen... bland annat så tittar hon väldigt mycket på mig och väldigt länge. Jag känner att hon försöker läsa av mig ganska mycket, och checkar av att vi är ett team, hon och jag. Kanske blir det mindre när vi vant oss vid varandra men just nu är det mycket tittande, med stora bruna runda snälla ögon...







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet