Mer snögalopp


Även idag har det blivit galopp i snön. Galishimo tyckte att det var lite overkill att galoppera i snön då han senast gjorde det i lördags. Så han var mindre taggad. Nästan snudd på lite lat, skulle jag vilja säga. Men man måste ju jobba för brödfödan ändå, övertygade jag honom om.

Vi utnyttjade mycket mer av fältet och galopperade stora sträckor över halva fältet. Men redan i morgon börjar det snöa och sedan faller det snö i dagarna tre, så vem vet när vi har så här lämpligt snöunderlag igen? Blir det för djupt så blir det för kämpigt för honom, som det varit nu har det varit helt perfekt. Han har behövt lyfta på fötterna lite och kämpa, men inte överdrivet mycket.

För övrigt är det alltid lite svårt att veta hur jag ska rida i snö på bästa sätt. Snö sliter på leder och ligament om man rider fel på det. Om man rider rätt på det så är det väldigt bra styrketräning. Och ingen kan tala om exakt vad som är rätt eller fel eftersom allt beror på snön, snöns djup och kvalitet,  hästens förutsättningar, och hur träningen sett ut i övrigt. Man får chansa lite, och hoppas man chansat rätt så man byggt upp hästen i stället för att bryta ned. Jag chansar lite och hoppas att jag känner Galishimo så bra vid det här laget att jag märker ifall något blir galet.

Efter att vi galopperat klart så stannade en av de äldre stalldamerna oss:
"Men så fina ni är! Vad harmoniska ni såg ut tillsammans! Jag var tvungen att stanna och titta lite extra på er. Så taktfast och fint ni galopperade tillsammans där ute."
"Hörde du det Galishimo?!" skrattade jag.
"Ja, det är ju inte bara hästen. Du måste ju ha gjort ett jättebra jobb med honom!" sa hon.

Jag blev superglad. Det är så skönt när folk ser och märker att det går framåt för oss!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet