En bil som drar hästtransport på B-körkort

Den här tiden på året är det extra tufft att spara pengar. Det har varit jul och jag hade velat unna mig med nya julkläder eller något annat i julyran, black friday, eller mellandagsrean, men jag har inte köpt en pryl. Sedan lät jag bli att fira nyårsafton och om en vecka fyller jag 36 år, och kommer inte heller att unna mig något. Några vänner och kollegor åker utomlands den här tiden på året och man  har sett några palmer och stränder på facebook. Folk och familjer bokar också olika äventyr och verkar taggade. Jag har slängt mig på ryggläge i sängen och tänkt:
"Jag skiter i allt och drar iväg någonstans på min födelsedag! Vart-som-helst!" men sedan har jag sansat mig och tänkt att det är värt sparandet sedan.

Anledningen till att jag inte tar lån till en bil är att min ekonomi är för tight när jag bor ensam och har hästen. Om något oförutsett händer som kostar pengar, så vill jag inte vara belånad och få problem att täcka upp utgifterna. Då är det ekonomiskt säkrare att spara pengar först och köpa sedan. Tråkigt, men ibland är verkligheten tråkig.

Jag har tittat på bilar jag kanske har råd att köpa nu under 2017. Jag söker på 4WD som tydligen betyder "fyrhjulsdrift" på språket Biliska, och så slår jag upp intressanta bilars registreringsnummer i Transportstyrelsens släpvagnskalkylator tillsammans med min hästtransports registreringsnummer. Där kan jag se om bilen får dra min transport med mitt vanliga B-körkort. Om bilen klarar detta test så går man vidare in på Biluppgifter och tittar hur många ägare den haft, vad den har för prestanda och så vidare. Om den står hos en bilhandlare så är den ofta avställd och tydligen betyder det inte att den är dålig utan att den helt enkelt inte är i trafik under tiden den står hos bilhandlaren. Sådana är självklarheter för en bilnörd är nyheter för en hästnörd.

Det är ganska många bilar som man INTE kan dra en lättare hästtransport med på enbart B-körkort. Min hästtransport har en tjänstevikt på 790 kilo och en lastvikt på max 660 kilo, och en totalvikt på 1450 kilo. Då verkar följande fyrhjulsdrivna bilar finnas på NO-NO-listan:

NO-NO!
Passat FSI, Suzuki Vitara, Jaguar X-type, Nissan qasqai, Nissan Navara, Hyundai Santa Fe, Hyundai Tucson, Chevrolet Captiva, Kia Sorento Excel, Kia Sportage, Chevrolet trailblaxer, Volvo V70 (tvåhjulsdriven).


Den lilla skaran fyrhjulsdrivna bilar på YES-listan är:
Honda RD8, Honda CR-V, Subaru Impreza, Subaru Legacy, Subaru Forester, Nissan X-trail (hyfsat billig bil som den läckra på bilden ovan!) och Toyota RAV4.

Mina två favoriter är ju förståss Hondorna som jag förälskade mig i somras, men nu har jag även fått ett intresse för Toyota RAV4 och Nissan X-trail. För att de är snygga...


Nu är det bara några månader kvar av sparande. Sedan är jag i mål. Om allt går som det tänkt så köper jag ju min hästbil under 2017!

Kommentarer

  1. Åh! Nissan X-Trail! Vi hade en sån, underbar bil! Tyvärr var det ett måndagsexemplar med allvarliga motorproblem som vi fick ge upp. Men åh vad den var fin och härlig att köra. :) Skulle lätt köpa en igen! Kommer fram i vilken terräng som helst, nästan.. Nu har vi en Nissan Qashqai +2, de två extra sätena i bak kommer väl till pass emellanåt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, har ni så fina bilar?!? Jag har undrat varför Nissan X-trail är billigare än de andra, de kanske finns flera sådana med motorproblem? Då kanske jag håller mig till Hondan i stället...

      Radera
    2. Fina och fina, hade man haft cash skulle en Toyota Landcruiser sitta fint, eller en Jeep kanske.. ;) Problemet kanske ligger i att X-Trailen är en bra arbetshäst och används ofta som det, då kan det vara så att motorn är lite sliten..? Hondan är nog mer en wannabe-arbetsbil, byggd för att nöta asfalt. Nåja, du bör nog välja en bil du trivs att köra helt enkelt. (Men fasen aldrig en Ford på vår gård..!) ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet