Stå på dig!


Kursen idag började bra. Per kom och tittade och fotograferade, då han ändå jobbade med transporten i närheten. Mamma hade åkt 12 mil för att peppa oss lite då hon visste att jag haft det jobbigt. Galishimo var kanonfin och lugn och jag och den nya tränaren kunde småprata lite under uppvärmningen. Jag berättade att han kunde gå från lugn till att bralla och att det ofta går ganska fort och för det mesta händer alldeles vid staketet eftersom han lätt känner sig trängd där. Galishimo var så hjälpsam att han kort därefter gjorde en levande beskrivning.  Jag drev på honom då han var lite seg med galoppen, vid staketet. Pang. Tjoff. Spunk vid staketet. Förvånande snabbt byte av färdriktning. Sken på pytteliten volt. Och så var jag av. Baklänges. Med en smäll.


Jag låg ihopkrupen på knä och försökte hämta andan då smällen slog luften ur lungorna på mig. Jag satt kvar en stund under tiden som Per hämtade Galishimo och kollade till mig.
"Då håller vi oss från staketet resten av dagen." sa tränaren bestämt, och jag kände mig väldigt lättad. Väldigt, väldigt lättad. Så då blev det skrittövningar och travövningar med en hästlängds avstånd från staketet. Hon tyckte i övrigt att Galishimo var fin, lyhörd och lätt på hjälperna. Själv har jag för jäkligt ont i rumpan och ryggslutet.



Det är bara lite tufft nu. Det snackas också en hel del i stallet och det är lätt att ha en massa åsikter om mig och Galishimo. Vi har kommit väldigt mycket framåt, men det är också väldigt långt kvar för oss. Jag höll mig positiv ändå tills tränaren sade:

"Stå på dig! Jag märker att du kan din häst utan och innan! Tvinga dig inte att bita ihop och 'slappna av' om du känner att han är i obalans. Låt inte andra tala om för dig hur du ska rida honom!
Han är precis som du beskriver honom."

Då började jag blinka besvärat ett par gånger, sedan kom tårarna. 

.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback