Nybörjarridning Hard Core

Per har gjort en fantastisk insats i helgen med Galishimo. Det har verkligen känts skönt att få en paus med hästen då jag varit lite trött på honom. Nu är ju Galishimo ingen nybörjarhäst men så länge Per håller sig kvar så får han ju rida på bäst han vill. Nu hade ett älgtorn tippat, där det inte låg tippat förut, så Galishimo var ovanligt skeptisk över just detta när Per red. Men det är ju just det där med att våga vara modig och gå först som Galishimo måste träna på, och inte söka stöd hos mig. Vid ett tillfälle när Per var bestämd om att Galishimo visst skulle gå först, så sprang han baklänges för att komma närmare matte. Inte är det roligt att vara ledarhäst alla gånger.

Men jag gick till fots mellan 20 och 200 meter bakom dem största tiden när de red ut. Sedan hjälpte jag till litegrann om de körde fast med något. Men mest gick jag bakom dem. Galishimo tycker ju att det är spännande att gå över diken och vattendrag men blir bara bättre och bättre på det, som ni ser.

Behöver jag säga att jag är stolt över Per som tar sig an utmaningen? Jag är fruktansvärt stolt och tacksam. Mer än tacksam.



Kommentarer

  1. Vad modig han är Per!
    Å dom där araböronen alltså, så söta:)
    Jättefin ridväg med utmaningar.
    Lustiga är dom hästarna när något är annorlunda. Idag när jag red en skogstur stod en bil med släp efter vägen. Min häst är väldigt obrydd över trafik annars men blev väldigt fundersam o tveksam till vad den gjorde där mitt i skogen😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom generaliserar liksom inte. Har man mött en bil i ett tillfälle så är det en sensation vid ett annat tillfälle... Haha.. spännande liv att vara häst, förresten. Jo, det är ju en hel del utmaningar, man följer tågrälsen ca två kilometer och bara hoppas på att vinden blåser rätt så man hör när tåget kommer... ;)

      Radera
  2. Så glad att jag kan hjälpa till :)
    Galishimo är verkligen så fin och väluppfostrad, försöker alltid göra sitt bästa i varje situation, ibland så kan han bli lite osäker på hur han ska hantera vissa till synes helt omöjliga påhitt av stollen som sitter i sadeln.....men att han försöker, det gör han verkligen <3
    Jag tror snart att han kommer börja lita mer och mer på ryttaren, och få bättre självförtroende ju mer "hemskheter" han får utstå och klara av.
    Sen så är det ju väldigt kul som nybörjare att få rida när det blir lite jobbigt för honom och se att det går reda ut situationen och komma vidare. Riktigt häftig känsla att kunna kontrollera ett så stort djur....eller kontrollera och kontrollera....man är väl mer förvånad över att han gör ungefär som jag vill ;)
    Så jag ser fram emot fler utmaningar med "lille skutt", han lär ju mig rida, samtidigt som han får jobba med att bli tryggare. En win, win situation helt enkelt.
    Eller egentligen en win, win ,win situation....(Du, jag och Galo) ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet