Det räcker med kunskap om ryttaren

Idag blåste det och jag hade INTE suttit mig upp på Galishimo, i vanliga fall. Men nu hade jag min coachande mamma med mig. Mamma kan absolut ingenting om hästar. Men hon kan allt om mig. Och då gör det inget att man inte kan något om hästar.


"Ta det lugnt! Ge dig och hästen tid! Du kan ju låta honom springa runt en halvtimme eller så, om det känns jobbigt att sitta upp!" peppade hon.

Så Galishimo sprang runt "en halvtimme eller så" enligt coachens principer. 

Och sedan satte jag mig faktiskt upp. 

I blåsten. 

Trots att jag var ganska rädd. 

Galishimo betedde sig föredömligt, förutom några mindre infall av panik när det blåste i rumpan på honom. Mamma peppade, fotograferade och filmade. Det kändes väldigt tryggt. När jag såg på bilderna så trillade det ner en och annan polett. Det GÅR framåt, vi BLIR bättre. Jag blir absolut mer avslappnad och Galishimo är en väldans trevlig prick. Om än han är lite vild emellanåt. Jag har slutat "dra ihop" kroppen i "framstupa räddningsläge" utan jag sitter lättare i sadeln och slappnar av.




Och uppsittningen... ja den är ju makalöst märkvärdig att jag tänker tillägna den ett helt eget blogginlägg, längre fram.


Tusen tack till min mamma som hjälpte mig idag.

Som kan inget om hästar, men som kan allt om ryttaren... 


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet