Att lyssna mer än lära ut

"För att leda måste man kunna följa" läste jag nyligen i boken "Hästar, män och andra djur".

Och det blev en sådan dag idag. Det blåste igen. Jag bestämde mig för att inte rida utan att bara låta Galishimo springa på lina där han var som mest rädd förra gången. I stället för att göra övningar med honom så tänkte jag att han kunde få springa och titta på läskiga saker som rör sig i blåsten.

Denna gång var han betydligt mindre rädd. Han sprätte till ett par gånger men hans spända kropp slappnade snart av. Hans ängsliga ögon blev snart lugna och nyfikna. Han började sänka huvudet i blåsten, han blinkade och slickade sig om munnen. Som om han var riktigt nöjd över att han inte var rädd  längre.

Det kanske inte händer så mycket med ridningen just nu, men han blir mer avspänd, lugn och lydig. Att han är mindre orolig och mera avspänd när jag rider, kommer att ge bättre resultat, längre fram...








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet