Underlätta i stället för att disciplinera

Galo har blivit glad och lydig igen. Lösningen för denna stund verkar ha varit att undvika andra hästar när vi tränar så han lättare kan fokusera på mig. Idag blev det inte en enda ful grimage, ingen spark och ingen cirkus. Märk väl att lösningen inte var att smiska hans håriga rumpa och straffa honom för "att han inte såg mig som sin naturliga ledare". Jag har inte ändrat mitt beteende eller mitt "ledarskap" eller "börjat säga ifrån på skarpen" utan helt enkelt ändrat träningsmiljön. Jag har underlättat för honom i stället för att disciplinera honom. Trots att jag fick rådet att disciplinera honom hårdare av ett par stycken...

Han är faktiskt bara en liten unghäst. Och det är faktiskt väldigt mycket nytt för honom att ta in just nu. Jag ska fortsätta underlätta träningen för honom. Så mycket jag bara kan. När han har vuxit på sig så kommer vi att ha massor av möjligheter att hänga med andra hästar och ryttare. Tack till Per som filmade!



Titta på lillkillens eleganta rörelser. Sådär tjusigt och tyngdlöst travar han även efter en timmes promenad. Nog syns det att han härstammar från skönheter...


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet