Långt över förväntan


Jonatan har skött mycket med Sessan nu i början, och jag har mest stått bredvid. Jag har filmat och betraktat henne. Jag skötte också mockningen och mesta byte av vatten under den tiden hon stod i egen hage. Jag tänkte att hon kan få lära känna en person i taget. Jag har inte bråttom med henne. 

När hon flyttade ut i den stora hagen med de andra stona så skötte hon sig också perfekt. Hon höll sig lite försiktigt i bakgrunden i flocken och lät de äldre stona komma fram och hälsa på henne. Hon gick försiktigt och lugnt undan om något sto gjorde någon markering. Hon föltuggade också och berättade att hon var en bäbis. Hon är ju bara ett år. Alla hästägare i hagen tycker det är mysigt att hon har kommit. De tycker hon är så söt och trevlig. Allt går verkligen över förväntan. 

I går var hon i spiltan för andra gången. Jag letade fram den helt nya borsten, från hennes helt nya ryktkorg. 

"Det här vet jag att du gjort förut." sade jag och tog långa, långsamma tag med borsten. Och vilken härlig respons jag fick. Sessan stannade upp och stod helt stilla. Man verkligen såg att hon njöt av att bli borstad. Jag borstade henne överallt, under magen, mellan bakbenen, och hon stod bara och myste. Hon började till och med långsamt luta sig mot mig. Som hon sade "Just där ja! Ta i lite mer!" och det gjorde jag förstås. 


Hon lyfter också hovarna jättebra! Inget spring och ingen stress. Jag trodde aldrig att vi skulle få en så harmonisk unghäst. Hon kan fippla och leka ganska mycket med saker, exempelvis lösa delar på kläder eller hakarna vid uppbindningarna, precis som unghästar brukar göra. Men det är försiktigt fippel och försiktiga lekar, som är lätta att avbryta. 

Som sagt. Hon är över förväntan. 

Långt över förväntan. 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet