Nya jackan och lugn på ridbanan


 Jag är så otroligt nöjd över min nya Uhip-jacka! Färgen var jättefin och det känns kul att vara lite färgglad, när man känner sig så!

Ares briljerade igår också. Jag behövde sova på saken för jag hamnade i ett dåligt prestationstänk och önskade som vanligt, att jag var bättre på både det ena och det andra. Men efter man sovit och processat lite så kom de positiva tankarna tillbaka på vad som var jättebra: 

- Inte en endaste gång så gjorde han en spänd, spansk skritt. Inte en enda. Inga höga benlyft. 
- En annan häst galopperade på ridbanan och han brydde sig inte alls om detta, det har blivit en stor skillnad i hur lugn han blivit, de senaste två veckorna bara.
- Vi testade att låta honom springa över en liten bom över två liggande sockerbitar och det var ingenting märkvärdigt alls, för honom. 

Det som jag hakade upp mig på, på kvällen, var att han är ojämn i kontakten och att jag inte är grundlig i mina övningar från marken när jag vill flyta hans bogar, så han måste gissa onödigt mycket på ryggen. Om jag flyttar bogen grundligt från marken så blir det mindre missförstånd då han exempelvis flyttar baken i stället för bogen när jag sitter på honom. 

Är jag grundligare innan uppsittning, så svarar han bättre när jag suttit upp. Varför slarvade jag? Förmodligen för att jag var orolig att en massa hinder och en galopperande häst skulle påverka passet för mycket. Eller så blev jag lite rädd att andra ska tycka att jag rider dåligt på honom. Det ser ju lite lustigt ut när man specifikt vill jobba med en del och låter resten av hästen falla i sär. Jag sade redan från början att jag inte trodde det var läge att sitta upp, mellan hinder och annan ridning, men jag ändrade mig när jag insåg att Ares hanterade situationen så bra. 


Och så bra han var! Inte ett öra riktat mot den andra hästen. Han kommer att bli så fin! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback