Frihetsdressyr och hästtransport

 


Äntligen lyckades jag hacka loss transporten ur isen! Den satt fast rejält! Jag var där en vända i morse och provkände på isen runt däcken, med min fot, och insåg att den var porösare och vattnigare än tidigare, så det var lönt att hacka runt däcken, och slutligen gick den loss! Jag har inte kunnat använda den sedan sista november när jag flyttade Ares till det nya stallet. Den har varit obrukbar i fyra månader. 

Så skönt det var att rulla igång den, och framför allt rengöra den grundligt, för i november när jag körde honom var jag fortfarande sjuk och orkade aldrig riktigt rengöra transporten. Nu börjar den se finare ut igen. Men Ares försökte nog bryta sig ut senast för jag fann flera repor och sprickor som jag aldrig sett förut. Jag ska fixa till dem på min semester. Det blir ett lämpligt semesterprojekt. 

Sedan har jag löslongerat Ares för första gången och det gör nästan ont vad bra det går. Jag skickade ut honom på volten lös, och tog in honom ett par gånger. Han sköter sig mer än perfekt. Jag är verkligen inte van hur enkelt allt är. Jag är van vid motstånd, eller andra svårigheter, och det är vad som är normalt för mig. Sedan får man plötsligt inget motstånd och man blir jätteglad och förvirrad och lite stressad på samma gång. För det känns nästan fel på något sätt. Att jag ska få ha en så enkel unghäst. Han har ju inte ens fyllt tre år. Hur förvaltar man det, liksom!?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet