Ares är här!

I söndags fick jag hem Ares! Vilken resa det varit. Jag minns inte exakt men tror jag körde bil och transporten i sex timmar. Jag var fruktansvärt nervös över körningen. Jag vet ju att det inte alltid går bra när man kör en häst i transport. Som den gången i oktober 2015 då Galishimo var sex år men fick sådan fullständig panik av att åka att han sparkade sönder transportens inrede, och sig själv blodig. Det inlägget hittar ni HÄR. Och jag minns det som i går. Det var verkligen inte roligt. Verkligen, verkligen, inte roligt. 

"ANDAS!" sade Ebba bestämt när jag började köra iväg ekipaget. 
"Ta ett djupt andetag!" befallde hon igen, och jag gjorde som hon sade. 
"DJUPARE!" sade Ebba. Och jag lydde. 

Och så körde vi iväg. På en väldigt lång resa, över 30 mil, med en helt grön liten ponny som aldrig blivit lastad förut. Som aldrig åkt transport förut. Men som skötte sig långt över förväntan. Han tömde hela hönätet efter tre timmar, och vi fick fylla nytt åt honom. Han åt med god aptit. Han mådde inte dåligt. Han verkade gilla äventyret! 


Att lasta ut Ares gick också långt över förväntan. Han tog ett steg bakåt. Stod stilla. Funderade. Jag fick tynga mig mot hans bog och putta honom bestämt, för att han skulle ta ett steg till. Sedan stod han stilla en stund till. Och funderade. 

Jag som är van hästar som slänger sig och får bråttom ut, eller försöker vända sig i transporten, om de inte varit transporttränade förut. Men den här hästen tänker. Jag vet inte om jag haft en tänkare förut. Så annorlunda det känns. Och tryggt. 


Väl ute kom Annas man Markus och hälsade på honom. 
"Goddag, det är jag som är hömannen. Det är jag som kommer med hö." förklarade Markus artigt för Ares och skakade sedan hand med Ares ena öra. Ares stod bara artigt och lät honom göra det. Jag gapade. Jag är inte van den här personlighetstypen av unghäst. En som bara står och gillar läget. 



Som ni ser så är även katten bekväm med att slänga sig på rygg framför näsan på honom. 

Jag har haft honom hemma i två dagar nu och har longerat honom och låtit både Sara och min andra kompis Ebba hälsa på honom. Inte den Ebba som följde med på transportresan, utan Ebba som har hästen Måns som jag brukar rida, och som jag brukar anförtro mig det mesta till. 


Min andra kompis Ebba var han också gosig med. Titta på Ares ögon. De fina kloka ögonen. 

Något säger mig att detta blir väldigt bra. 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet