Avdelningen Plötsliga Gråtattacker

 Idag kom min nya hästoverall! Jag blev jätteglad och tog på mig den. Den var så mycket fräschare än den overall jag haft i elva år och tvättat ett 40-tal gånger. Tyget var nytt och lite hårt och prassligt som nya produkter kan vara innan man börjat använda dem. Reflexerna var fräscha. Jag tittade mig nöjt i spegeln och kände att det blev precis rätt. Exakt samma modell. 

Ja och sedan började jag förstås gråta. Och gråta. För att någonstans så kändes det som att det var alldeles nyss jag tog på mig min nya overall, som såg exakt likadan ut, och kändes exakt likadan, för att åka till stallet och till min lilla unghäst Galishimo. Jag slungades tillbaka 11 år i tiden helt obarmhärtigt och sedan satt jag här i hallen i min nya overall och fulgrät. För att livet är förändring. 

11 år kan låta som en lång tid men hjärnan sorterar inte sina minnen kronologiskt. Det är inte så att minnen lagras i fack efter datum och tid och bleknar ju äldre de blir. Minnena är okronologiska och väcks av lukter, händelser och känslor som liknar varandra. Och nu stod jag där i min nya overall, precis som jag gjort en gång förut, jag stod där inför två händelser som liknade varandra och kände med oväntad klarhet hur det var när Galishimo kom till mig. Och det gjorde ont. Fruktansvärt ont. Det var ju jag och han. Jag och Galishimo. Varför fick vi inte fortsätta, tillsammans? Varför fick vi inte en lång framtid tillsammans där han var 22 när jag blev 50? 

Jag och Galishimo år 2011


Jag och Ares 2022

Mamma ringde när jag grät och jag försökte torka tårarna samtidigt som jag pratade i mobilen och lyssnade på mammas lugnande röst om att allt är bra och det är ändå bara tre månader sedan Galishimo gick bort. Det är en kort tid. Jag gav mycket av mitt hjärta till honom. 

Jag suckade och svarade mamma:
"En sak jag som jag aldrig, ALDRIG, kommer att förstå... det är hur folk kan tatuera in sina döda djur på kroppen?! HUR kan man vilja bli påmind varje dag om vad man förlorat?! HUR är det möjligt?!" 

Mamma svarade: 
"Det är ju så nytt för dig fortfarande. Du sörjer ju så mycket. Om tre år kanske du jättegärna vill ha ett litet minne av Galishimo på kroppen. Man kan aldrig veta.

Tid kan ju förändra både känslor och upplevelser." 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet