Matprojektet - so you think you can eat?

Jag har fortfarande nerdat ned mig i mat. Jag har även gått upp fem kilo. Men jag blir tydligen inte avskräckt för det. Nu har jag börjat intressera mig för någon form av matriktning som går ut på att jag undviker ris, potatis och pasta men äter desto mer fett, och så tillräckligt med proteiner på det. Jag märker att min mage klappar ihop om jag inte äter rejält med morötter och vitkål, som är rikt på fibrer. Jag försöker väl hålla mig till mat som inte stressar blodsockernivåerna så mycket, och har nu börjat undvika frukt (förutom avokado) och veckohandlar lite bär i stället. 

Några kvällar har jag försökt att göra omelett på ägg, grädde, lite rivna rotfrukter, groddar och spenat. Jag får inte till det och antingen så blir den understekt och lös, eller så bränd på botten. Jag suger ju på att laga mat. Det var ju den grejen med. 

I slow-cookern går det desto bättre. Jag har lagt in högrev, vitkål, morötter, lök och vitlök med lite kalvfond och den får jobba över natten. Det verkar bli succé varje gång. 

... och så experimenterar jag med olika mellanmål. Något som är hejdlöst gott, och fett, om man nu ska försöka äta mycket mera fett, är att dela en avokado i två delar, plocka ut kärnan, salta, och ersätta det lilla hålet med Filadelfiaost. Så sjukt gott. Hade nästan kunnat frossa i detta om jag inte försökt sansa mig. 

Tanken med det hela är ju att jag ska orka mer, känna mig lugnare, och koncentrera mig bättre. Jag har ju ett krävande jobb och en aktiv fritid. Det är lite svårt att veta hur mycket maten påverkar, men jag antar att det påverkar mig tillräckligt mycket för att jag vill fortsätta pyssla på med den. De senaste dagarna har jag haft betydligt mindre "skärmtid" än vad jag brukar och det kan ju tyda på att jag är lite mer aktiv. 

Som ni hör så är jag ingen förespråkare av kostförändringar och tar på intet sätt på mig någon slags "influenserkaraktär" om vad som är bäst att äta. Jag följer ingen bibel om vad jag "får" äta och inte. Det liknar nog mest ketogen kost men jag äter för mycket morötter och vitkål för att platsa in där.  Om jag bytte ut morötterna mot broccoli så hade jag nästan varit i mål. 

Men ja ni hör ju. 

Broccoli. 

Jag är inte redo för broccoli ännu. 


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet