Galishimo är halt och jag litar på veterinären

 Jo. Galishimo är halt. Det lutar åt att vara en hovböld men lite oklart ännu, vi hoppas på att det är en hovböld och inget allvarligare. Igår var han varken varm eller svullen och reagerade inte på tryck i letandet efter bölden, men idag var han lite svullen och varm där många har beskrivit för mig att hovbölder ibland brukar spricka ut. Självklart är veterinär inblandat. Självklart är jag orolig. Jag rider  lite på Måns, och jag hjälpt Anna att longera Pride på ridhuset. Men jag tänker på Galishimo. 

Men jag ryggar verkligen tillbaka över hur vissa hästtjejer pratar om veterinärer. Det är lite av attityden "Passa dig för veterinärer för de vet inte vad de håller på med" eller "Du måste kontrollera vad veterinären gör för annars kan det sluta hur som helst" eller "Vad gjorde veterinären egentligen?" och det är för mig obegripligt. Jag litar på veterinärer till 100 % och om de gör en felbedömning så tror jag inte någon annan hade gjort det så mycket bättre. Visst sker misstag också, som i alla yrken. Och visst finns det sämre veterinärer, som i alla andra yrken. Men jag går inte omkring och tänker att utgången blir lite av en rysk roulette varje gång man tar in en sakkunning. 

Varför litar jag så mycket på veterinärer då? För att man måste ha skyhöga betyg eller väldigt höga högskoleresultat för att komma in på utbildningen. Sedan pluggar man heltid i 5,5 år! Fatta hur lång tid det är, att bara mata in information och lära sig använda sig av den! För att kunna ha så höga betyg, för att kunna prestera så bra under sin gymnasiegång, så måste man alltså ha ett intresse av att ta in och processa information, trots att man förmodligen, precis som oss alla andra, har ett liv vid sidan om som ständigt går upp och ned, med förkylningar, relationer, vardagsstress och allt annat. Och så 5,5 år till av obefintliga formsvackor och full fokus. Imponerande! Det är riktigt smarta människor som blir veterinärer, och det är riktigt vetgiriga människor. 

Om man själv har ett djurintresse som hobby, vid sidan av sin heltidstjänst, och baserar sina kunskaper på sitt sociala nätverk, både verkliga och digitala nätverk, kombinerat med Google, så kommer man ändå aldrig upp i 5,5 års heltidsstudier och förmodligen flera års praktiskt utförande på det. Dessutom får man inte göra misstaget att anta att veterinären är "lika smart" som man själv är. Faktum är, hur hemskt det än kan låta, att de förmodligen är lite smartare än vad man själv är. De kan ha processat saker vi själva inte ens kommit igång med. Sådärja. Jag sa det. Det finns människor som kan vara smartare än vad man själv är och eftersom man själv inte är lika smart så kan man inte föreställa sig tankegången hos någon smartare. 

Med andra ord: säger min veterinär att Galishimos hälta släpper om jag tar på mig rosa kaninöron, så tar jag på mig rosa kaninöron. Punkt. 

.

Kommentarer

  1. Håller med. Det är ett växande problem som även veterinärer höjt i mediala kanaler senare år att folk tycker de kan bättre själva och hellre väljer sociala media att rådfråga och skapa sig egenupplevd kunskap från, för att sen misstro veterinärerna.

    SvaraRadera
  2. Håller med. Det är ett växande problem som även veterinärer höjt i mediala kanaler senare år att folk tycker de kan bättre själva och hellre väljer sociala media att rådfråga och skapa sig egenupplevd kunskap från, för att sen misstro veterinärerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elle och förlåt att jag inte offentliggjort din kommentar förrän nu. Jag verkar inte ha fått någon avisering och mina inlägg kommenteras väldigt sällan. Jag har också anat att veterinärer kan fara ganska illa och det är ju otroligt viktiga samarbetspartners för oss!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet